Sunday, June 17, 2012

PEYEK KACANG

Peyek Kacang Tanah
Mesti ramai kawan2 yang suka makan peyek kan? Tapi tak ramai yang tahu/rajin buat. Saya, tahu menggoreng je... nak bancuh, wallahu a'alam. Tak tau dan tak pernah nak ambil tahu. Bagus betul! 
Sejak arwah nenek saya takde, mak sayalah yang ambil alih buat peyek untuk sajian hari raya. Tapi sekarang, mak bukan buat peyek untuk raya je... hari2 biasa pun mak buat juga atas permintaan kawan2/pelanggan.
Yang bestnya... selama berpuluh tahun saya mengenali peyek, tak tau pulak saya yang peyek ni sedap dimakan bersama laksa... atau dengan kata lainnya, laksa tu lebih sedap dimakan kalau dimakan bersama peyek.
Saya pelik bila biras saya selalu mengeluh tatkala membeli laksa. Alamak, peyek takdelah pulak. Kena cari peyek ni. Pelik. Apa kena mengenanya laksa dengan peyek? Sampailah satu hari bila saya tengah makan laksa di rumah, secara tiba2 saya terpandang peyek di dalam balang. Teringat la saya kegemaran biras saya yang pelik tu. Makan laksa + peyek. Cuba punya cuba... try punya try... Wah, saya dah dapat jawapannya. Memang bertambah sedap! Cuba teka, laksa atau peyek yang bertambah sedap? Hehehe... soalan apa ke ni... Mestilah laksanya yang bertambah sedap.
Tak caya, cubalah sendiri. 
Nak cuba, tapi tak tau mana nak cari peyek? Apa susah, orderlah dari saya (baik punya iklan)... :)

Harga:
1kg - RM20

No comments: