Saturday, June 9, 2012

SSM

Alhamdulillah...
Harapan saya untuk mendaftarkan perniagaan, kini terlaksana sudah. Sebelum ini, saya menganggap prosesnya amat sukar. Bukan saya saja suka2 nak beranggapan begitu, tetapi ianya kenyataan. Saya pernah mendaftarkan perniagaan di bandar besar Kuala Lumpur yang memakan masa berjam2 lamanya. Tahu kenapa? Kerana terlalu ramai manusia yang mencari rezeki dengan berniaga. Terdapat berbilang kaum yang ada di situ. Melayu, Cina, India dan ada juga yang saya tidak ketahui bangsa keturunannya.
Jumaat lepas (8 Jun 2012), sekali lagi saya menjejakkan kaki di SSM. Tetapi kali ini di Bandaraya Ipoh. Dalam masa kurang dari sejam, nama Jay Ef tertera di atas sijil pendataran syarikat SSM. Alhamdulillah... lega sungguh rasanya. Saya tak perlu menunggu terlalu lama. Saya tak perlu buang-buang masa. Dan yang paling penting, saya tak perlu upah sesiapa untuk melakukannya. Bila saya melakukannya sendiri, saya hanya mengeluarkan RM60. Berbanding RM160 yang saya perlu keluarkan andai saya mengupah sesiapa yang mencari rezeki dengan melakukan perkhidmatan ini. Selamat RM100 saya... Boleh la saya gunakan untuk bayaran yuran sekolah anak2... :)

Nota: RM100 tu hampir2 tidak selamat bila saya pusing Greentown Mall. Rambang mata melihat tudung, baju dan kasut yang bersepah kat situ. Harganya sangat jauh berbeza dengan harga2 di tempat lain. Betul!!! Alhamdulillah saya berjalan dengan si kecil. Bila saya singgah je membelek baju, tudung dan kasut, tangan saya mula ditarik. "Ibu, cepatla..." Terima kasih Chiko...

No comments: