Monday, October 1, 2012

KEK CARROT

Assalamualaikum...

Syawal sudah lama berlalu... Apatah lagi bulan Ramadhan... Ramadhan dan Syawal, bulan yang menjadikan kesibukan saya menjadi berganda. Menyebabkan saya menyepikan diri dari rumah maya saya ini buat sementara... Tahun ini kesibukan saya bertambah kerana penghujung Syawal, adik ke lima saya mendirikan rumahtangga dengan jejaka pilihan hatinya (yang lebih tepat, pilihan ALLAH utk dia). Moga berbahagia di dunia dan di akhirat.

Sehari dua nilah saya free sikit. Maka, tertunailah hasrat hati saya untuk buat kek carrot. Respons daripada anak2 dan suami serta family belum dapat saya pastikan sbb inilah kek carrot yang pertama dari saya buat mereka.

Saya ambil resepi dari sini. Terima kasih buat Cik/Puan Newbie123 yang sudi berkongsi resepi. Bagaimanapun ada beberapa benda yang saya tak letak dan ada juga yang saya tukar bahan2nya mengikut selera saya. Dan saya juga tak bakar kek carrot ni, sebaliknya saya kukus. Buat pengetahuan semua, saya sangat setia dengan pengukus 'gergasi' mak saya tu...

Inilah kek carrot saya...
Kek Carrot yang baru keluar dari pengukus.
Jom potong sama dia...
Tinggal banyak ni jer...
Jemputla makan...
Saya letak badam cincang dan kismis hitam dalam adunan ni. Serbuk kayu manis dan serbuk pala saya tak letak sebab saya tak suka baunya...

Pada awalnya anak2 tengok je... diorang tak heran langsung tengok kek ni. Nampak sangat bezanya kalau saya buat kek coklat. Kalau kek coklat tu, baru je keluar dari pengukus...diorang dah sibuk suruh potong, nak makan. Tapi bila sekali makan kek ni, laju je diorg mintak lagi. Haa...baru diorang tau... Apa, ingat tak sedap ke? Don't judge a book by it's cover. Memang muka dia tak berapa nak cun, tapi rasa dia sedap la manis2 buah dan crunchy sbb ada badam cincang. Tapi (tapi lagi?) saya rasa kalau saya letak cream cheese frosting mesti cepat je diorang terpikat... Biasalah tu, budak2. Saya pun dulu macam tu. Pada saya, tidak dinamakan kek kalau takde topping, frosting dan yang sewaktu dengannya. 

No comments: