Saturday, May 12, 2012

KUIH APA YE?

Agak2, kawan-kawan pernah nampak tak kuih kat sebelah ni? Kalau pernah, tau tak apa namanya? Pada sesiapa yg tak penah nampak atau tak pernah tahu, inilah dia kuih tiram yang belum berbedak (bergula). 
Kuih ni memang takde kepingan/cincangan badam, mahupun coklat chip. Walaupun macam tu, bila gigit sekali...pasti nak lagi... (macam iklan la pulak...:)). Kalau tak caye, cubalah... Lebih best drp makan 'Cikedis' kata org dolu2.
Istimewanya kuih tradisional ini adalah kerana kerangupan dan rasa manisnya. Biasalah, kuih orang dolu2 mmg byk yang manis. Yang lemak2 mcm kuih skrg ni agak kurang. Kalau tak caye, cuba senaraikan... Bahulu, Bahulu Kemboja, Kuih Kacau, Putu... Ha, kan semua manis tu... belum lagi Agar2 Kering dan Halwanya...
Bahan2 untuk buat kuih tiram ni tak banyak, tapi nak membuatnya leceh kemain. Apa lagi kalau buat saiz sebesar ibu jari. Boleh naik loya dibuatnya... 
Harga untuk kuih tiram ni biasanya bergantung pada saiz. Kalau sebesar tapak tangan baby, murah sikit la harganya.  Tapi kalau saiz sebesar ibu jari macam yang saya ckp tadi, memang lebih la harganya. Dan harganya juga bergantung pada tempat. Kalau di pekan2 besar, mungkin mencapai harga puluhan ringgit/kilo. Tapi kalau di kampung, harganya sesuai dengan masyarakat kampung iaitu RM15/kilo. Harga yang mampu dimiliki.

Kuih Tiram yang telah siap berbedak dan dibungkus. Menunggu masa untuk diserahkan pada pelanggan. (Bedak nipis je atas permintaan pelanggan).

 

No comments: