Monday, May 28, 2012

PERMULAAN HARI YANG CUKUP MENCABAR

Tika anak2 sekolah lain sibuk bercuti, anak2 aku kena juga menghadirkan diri ke sekolah. Biasalah, itu lah rutin sekolah Cina. Bila keadaan macam ni, ada seronoknya... ada juga yang tak seronok.
Seronoknya, sebab kurang sikit pening kepala. Bukan apa, bila kat rumah tu ada je kerenahnya. Kadang benda tu tak ada apa pun yang nak diragamkan.
Yang tak seronoknya pulak bila anak2 meragam tak nak ke sekolah. Anak yang kecik la, yang besar dah boleh faham. Yang kecik ni manalah tak meragam, orang lain tak sekolah...apa pasal pulak dia kena sibuk2 gi ke sekolah? Aiii...pening  kepala ibu...
Hari ni, mak dan ayah takde kat rumah sebab hantar adik bongsu ke Matrik Gopeng. Tinggallah kami empat beranak kat rumah. Yang abang, jam 7.00 pagi dah siap. Yang adik, mandi pun belum. Dah faham sgt dah, kalau macam tu gayanya, itu petanda dia tak nak pergi ke sekolah. Pujuk la macam mana sekalipun, kalau dah dia kata tak nak, bukan sahaja kita tak boleh nak hantar ke sekolah. Nak bawak masuk dalam kereta pun belum tentu.
7.30 pagi, aku start enjin kereta...konon nak bagi gempak. Biar dia tau, kalau aku pergi maksudnya dia akan tinggal sorang2 di rumah. Tapi, tak diherannya... dia pulak yang suruh kita cepat pergi. Selama aku beranak pinak ni, belum pernah la aku tinggalkan anak sorang2 kat rumah... Banyak risikonya. Sendiri fahamlah ye...
Tadi, puaslah aku paksa Ba'is... nak dukung dia masuk dlm kereta. Tak mengapalah kalau dia tak nak pergi sekolah, yang penting dia ikut aku hantar Asyraf. Agak2, berjaya tak aku? Hehe...dah tentu tak berjaya. Dengan badan hantap dan tegap dia tu, mustahil! Dia pegang jeriji tingkap dengan kejap. Jenuh la nak melepaskan. Bila dah lepas, dia mengelupur pulak. Kalau dia dah mengelupur, siapa yang berani dekat. Kena libas sikit dengan kaki dia tu cukuplah. Mau lebam dibuatnya. Seminggu pun tak hilang.
Waktu dah suntuk, dah hampir ke jam 8.00 pagi tapi usaha memujuk atau lebih kepada memaksa Ba'is menemui jalan buntu. Dalam keadaan berbelah bagi, terpaksa jugalah aku tinggalkan dia meraung sorang2 kat rumah. Terpaksa! Aku cuba memecut semaunya, supaya boleh cepat sampai kesekolah dan pulang semula ke rumah. Yalah, geram tu memang geram...tapi hati tetap sayang. Kalau apa2 jadi kat Ba'is, tipulah kalau aku kata aku tak akan menyesal. Aku tak akan menangis.
Dalam masa 10 minit, aku dah sampai semula ke halaman rumah. Lega betul hati ni sebab masih dengar suara dia meraung. Itu bermakna, tak ada apa2 yang jadi padanya. :) 
Permulaan hari ini memang cukup mencabar!
Ba'is yang suka buat orang geram. Ba'is yang setiap hari mencipta haru biru.


No comments: